Mor jménem affiliate

Nemám vůbec nic proti osobnímu doporučení. Naopak, co by mělo být průkaznějšího než slyšet názor od někoho, kdo si už danou věc/službu koupil? Průšvih ovšem je, když se do takového doporučování vmísí peníze a stane se z toho kšeft.

Vlastně bych tak příkře neodsuzovala ani systém doporučování za provizi a systém odměn za proklik/nákup – ano, nežijeme ze vzduchu a kdo se tváří, že chce výhradně nezištně pomáhat lidstvu a peníze jen kazí charakter, buď žádné nepotřebuje, protože je zaopatřen z jiného zdroje, nebo velice brzy s jakýmkoli podnikáním skončí. Anebo to říká jen tak a vůbec se tím neřídí. Ovšem pokud by to bylo tak, že doporučující by věděl, cože to vlastně doporučuje, ideálně měl vlastní zkušenost. No a s vidinou provize by prostě jen doporučoval o něco častěji a na více místech. Pokud je to tak, že se prostě někdo přihlásí do nějakého provizního systému, kde si vybere podle tučnosti odměny a pak „doporučuje“ něco, co nezná (a vlastně ho to ani vůbec nezajímá), pak to už v pořádku není. Protože asi nikdo si nenapíše na své webové stránky (nebo do mailů, které rozesílá lidem): „Jo a poskytuju svůj prostor Pepovi, tak se kdyžtak podívejte na jeho ohrádky na slimáky, já je vůbec neznám, ale pokud máte někdo doma šneky, třeba by se vám to mohlo hodit“. Nýbrž vyplodí více či méně zdařilou ódu na výborné Pepovy šnečí ohrádky, ve kterých šneci narostou na trojnásobek své délky a všichni chovatelé šneků je musí mít. A to už je manipulace.

Přiznám se, že si recenze čtu jen na nákupních portálech, protože tam jsou reálné zkušenosti lidí, jak dobré, tak špatné, a člověk si může udělat opravdu obrázek o tom, co se chystá koupit. Naopak takové ty načančané recenze u různých e-booků, kurzů angličtiny, programů na hubnutí a další, ze kterých exaltované nadšení jenom ukapává, máte podle nich dojem, že nic úžasnějšího snad lidstvo ještě nevynalezlo a je divné, jak jsme se všichni bez takového skvostu vůbec mohli dožít dospělosti, jsou přinejmenším silně nedůvěryhodné a nemají žádnou vypovídací hodnotu. Na kurzech online marketingu ostatně skutečně tlučou lidem do hlavy, že recenze musí být „emocionální a zdůrazňovat přínos“. Tak to prostě plážové podnikatelky (které si takové recenze píšou sobě navzájem) někdy trochu přeženou, jako když jim ujela ruka s pepřem. Stane se, nicméně mě nepřesvědčí o ničem jiném než o vlastním slohovém nadání, které mě ovšem nezajímá natolik, abych s ním chtěla ztrácet čas. Negativní recenze vám na marketingovém kurzu důrazně rozmluví jednou provždy (vím z vlastní zkušenosti). Když vám někdo takovou napíše, musíte ji okamžitě ze svých webovek vymazat, je přeci úplně absurdní a svědčí o ztrátě strategického myšlení zveřejňovat o sobě něco špatného. No nic, negativní recenze jsem zpozdile pokládala za důkaz objektivity, pár špatných mezi dobrými by mě od nákupu asi neodradilo (určitě mnohem méně, než pravděpodobné rozsáhlé „kosmetické zásahy“ a retušování), asi prostě nemám to správné marketingové myšlení. Když mi nedávno přišla žádost o jakousi recenzi, která měla být „emocionální a pokud možno kladná“, zůstala jsem jen vyjeveně koukat (trochu jako když si někdo otevřeně řekne o úplatek), ale možná je to normální a učí se to taky v marketingovém kurzu.

Tak, jako kosmetická úprava a marketingové „strategické“ myšlení totálně zdiskreditovaly referenci, affiliate (aspoň já to tak vnímám) likviduje systém doporučení. Nevím, jak vy, ale já když nějaké takové doporučení vidím, se už vůbec nezamýšlím nad tím, čím asi daný produkt toho člověka oslovil, ale jak asi tučnou provizi získá (někdy je to docela zábavné odhadovat podle míry snahy). Jedna paní se takto periodicky „zajímá“ o kurzy co já vím vaření (a ať píše o čemkoli, nezapomene do toho „velmi nenápadně“ vsoukat aspoň trochu vaření) zrovna v době, kdy úplně náhodičkou dělá škola vaření velký nábor do svých řad, v den, kdy nábor skončí, skončí i kuchařský zápal oné paní, aby se mohla stejně vehementně zajímat třeba o psychologii (jejímž tajům výborně porozumíte na dvouměsíčním psychologickém kurzu prováděném školou XY). Možná tato „affiliate spontaneita“ pomalu nahrazuje blikající weby zadarmo plné pěti řádků reklam od pojištění přes pneumatiky až po papírové plenky. Není ovšem o nic sympatičtější.

Nechci, nechci tyhle věci číst a nechci si plevelit svůj internetový prostor „doporučeními“ tohoto typu. A myslím, že je docela škoda, že se klasické doporučení něčeho, co opravdu známe, takhle postupně vytrácí. Snad se zase jednou vrátí zpátky.

 

ODKAZY

Náš e-shop s dekorativními domácími mýdly bez palmového oleje: https://ukormorana.cz
 

Korektury textů a informace o psaní bakalářských prací: https://dobretexty.cz/

Pohádky pro předškoláčky: https://punove.webnode.cz

Stránky o zdraví a psychice: https://www.jdukezdravi.cz/