Dopis pro mé příznivce a zákazníky formou fejetonu o GDPR

PŘÍBĚH Z "POJIŠŤOVNY"

Před pár dny mi volala nějaká paní a tvrdila, že jejich firma je „pověřena revidovat všechny pojistné smlouvy“. A než jsem se vzpamatovala, už mi smluvila schůzku s nějakým pánem, který mi smlouvu „překontroluje“. Za pár minut jsem se uklidnila, nabrala dech, zavolala do pojišťovny a ověřila si, že paní samozřejmě lhala. (Na vypečenou schůzku jsem nešla). Nepochybuji o tom, že ta paní by mi do telefonu drze tvrdila, že mají přístup do osobních dat kvůli tomu, aby mohli dělat ony neexistující „revize smluv“. A podobný „neotřelý marketingový plán“ zajisté dostalo více firem – některé možná nejsou tak drzé, aby si vymyslely fiktivní úřední pověření celorepublikového rozsahu, ale vesele si nakupují databáze kontaktů, vnucují služby finančních poradců, životních pojistek a neodolatelných výživových doplňků. Na dotaz, kde vzali můj telefon, mi operátor jedné takové společnosti řekl, že chrání zájem svého klienta, a tudíž mi to nemůže říci. Uvědomila jsem si v té chvíli, že ten ubožák je pravděpodobně šťastný, že má nějakou práci, a že si stěžuju na nesprávném místě a „spokojila“ se s tím vysvětlením.

CO JE TO GDPR A JAK MŮŽE POMOCI

Už kvůli takovým prapodivným praktikám je GDPR potřeba. Co to je? Je to evropské nařízení, které by mělo sjednotit nakládání s osobními daty po celé EU, a to výrazně ve prospěch lidí, jejichž data kolují po světě: aby byl každý, kdo soukromé údaje shromažďuje, byl schopný říci, kde je vzal, proč je potřebuje, co s nimi bude dělat a do kdy je bude schraňovat. Aby každý, čí osobní data to jsou, mohl říci, že jsou špatně a měla by se opravit, nebo chtít, aby je ti dotyční vymazali, už mu nikdy nepsali a zapomněli na jeho existenci. A aby musel každý nejdřív souhlasit skoro s každou reklamou, než jej bude kdokoli bombardovat neodolatelnými nabídkami. A když to někdo poruší, zaplatí pokutu tak mastnou, že bude možná do smrti žít z existenčního minima, zadluží celou rodinu a bude mít samozřejmě po podnikání.

ČÍM MŮŽE ŠKODIT

Žádný zákon ani vyhláška nicméně nemůže postihnout úplně všechny situace. Některé důsledky GDPR bohužel tak radostné nejsou - končí řada veřejných wi-fi sítí, jejichž provozovatelé si nemohou dovolit náročné zabezpečení této sítě (pochybuji, že by si z nich někdo zadával příkazy do internetového bankovnictví a platil složenky - daleko spíš se chtěl podívat, kdy mu jede autobus, nebo přečíst akutní pracovní e-mail, takže nevím, jak dalece je bůhvíjaké takové zabezpečení nutné), končí stránka na Seznamu.cz Spolužáci, prý rovněž kvůli GDPR. Neumím to v plné šíři posoudit, asi spoustu věcí ukáže čas. 

O MALÝCH PODNIKATELÍCH

Nevím, jak se chystají obrovské firmy nebo aspoň ty s desetitisíci kontaktů sebraných kdovíjak, ale v každém případě se bojí řada těch nejmenších – malých samostatných podnikatelů, kteří rozesílají články a novinky na svou mailovou databázi, aby na ně lidé nezapomněli. Dřív to bylo tak, že každý si vyrobil nějakou tu věc (v „online hantýrce“ se jí říká „magnet“), tu potom nabízel lidem zdarma, a když mu za to dali svůj mail, na který ji poslal, mohl jim začít posílat i něco dalšího, různé tipy a rady, vysvětlit jim, čím se zabývá, co umí a snažit se je nějak zaujmout, takže si od něj třeba nakonec něco koupili. Jistěže to má různou úroveň – někdo sesmolí pár stránek, které přečetl na internetu, a říká tomu e-book, pak vybere e-maily a začne je bombardovat nějakým zázračným léčivým nesmyslem proti všem neduhům na světě, protože ten zázrak prodává v multilevelu … jenže z takového podivného odběru se dá prostě odhlásit. A to si už asi nikdo nedovolí odhlášení neumožnit, nebo dokonce někoho násilím držet a zasypávat nabídkami, o které nestojí, protože z toho koukají takové nepříjemnosti, že si to každý rozmyslí. 

PROČ PÍŠU LIDEM OBCHODNÍ E-MAILY JÁ

Mě samotnou těší nejen to, že by mi mohly informační maily v budoucnosti třeba možná pomoci něco prodat, ale i to, že si je někdo čte, že ho zajímají, dozví se v nich něco užitečného a má z nich radost. Při vymýšlení obsahu, který posílám, mám jednu zásadu: aby to byly informace užitečné i pro člověka, který si ode mě nikdy nic nekoupí. Zisk pro mě bude ten, že třeba si někteří ze čtenářů na mě vzpomenou, kdyby potřebovali službu či věc, kterou nabízím/prodávám, a koupí si to u mě (místo toho, aby si buď vůbec nevzpomněli, nebo si řekli: „nojo, to dělá ta, jak se jenom jmenuje… no co, najdu si někoho jiného na Google“, nebo ona to vlastně taky dělá tahle paní, že jsem si nevzpomněl, než jsem si to objednal jinde. ). Vím, že každý z nás je bombardovaný ze všech stran mnoha informačními výkřiky, které vůbec nepotřebuje a které nás skoro zavalují. Taky je dostávám. Proto se snažím něco takového nikdy neposílat, rovněž neposílám žádné tzv. "nabídky třetích stran" (o affiliate mám své mínění a když se mi něco prostě jenom líbí, doporučím to na svých stránkách, ale určitě to nepíšu nikomu mailem). 

JAK TO BUDE DÁL?

Uvidíme, jak nakonec dopadnu, docela jsem zvědavá, jak tlustou/hubenou budu mít e-mailovou databázi. Jo a taky mě bude dost zajímat, jestli nám všem budou muset opravdu dát pokoj různí obchodníci s teplou vodou, jestli už opravdu se skřípěním zubů přestanou otravovat, nebo si jen najmou superdrahé právníky, kteří najdou nějaké kličky, a nic se zase nezmění.

 

Pokud se Vám článek líbil a chtěli byste k němu něco napsat, pište prosím do FB diskuse (zde) nebo do diskusního fóra KOMENTÁŘE K ČLÁNKŮM na titulní straně blogu.

Uděláte mi radost, když oceníte článek tlačítkem LIKE :-)

ODKAZY

Korektury textů: https://dobretexty.cz/
 

Kreslené pohádky pro předškoláčky: https://punove.webnode.cz

Stránky o zdraví a psychice: https://www.jdukezdravi.cz/